Ervaringen

‘Gasten houden van aandacht’

"‘Gasten houden van aandacht’"

Wakker worden, even naar de altijd blauwe lucht staren en de blakende ochtendzon boven de Middellandse Zee zien hangen. Dan zo’n 200 meter fietsen en Mark en Majlits zijn op hun werk. Na een paar uur is dat klaar, meestal, al moet je op zo’n camping altijd bereikbaar zijn. Majlits: ,,Toch hebben we onze handen na die eerste uren doorgaans vrij. Dan zit je op een camping, en dat is dus vakantie. Ja, daar heeft deze baan heel veel van: vakantie. Ik zie Mark vaak naar het strand lopen met z’n handoekkie. Ik doe dan even wat anders, want ik heb het niet zo op zand. Lezen, wat rommelen. We zouden dit één jaar doen, maar volgend jaar wordt alweer de vijfde keer.’’

Eigenlijk is het hele leven vakantie voor Mark en Majlits. Hun toerfietsen staan in Mexico in iemands huiskamer gestald. Straks, in oktober, vervolgen ze daarvandaan hun fietstocht door de beide Amerika’s. Vanaf april 2020 zitten ze weer op een camping waar aanbieder Roan luxe accommodaties heeft staan.

Nu dus aan het Catalaanse strand. Het is een vlak gelegen camping, in de verte verrijzen de heuvels van het binnenland. Het is fijn werk, met gasten omgaan is leuk. ,,Ze houden van aandacht’’, zegt Mark. ,,Het leukste zijn de terugkomers. Die nemen cadeaus mee. Drop, kaas, een kaasschaaf kregen we laatst. Daar word je blij van.’’

Doucheputten
Het roer om, dat wilden de twee in 2016. Hij hoofd ict bij een aannemer, zij consultant in de voedingsindustrie. Majlits: ,,Auto van de zaak, fulltimejob, dat wilden we niet voor altijd. Mijn ouders, ook campingbeheerders, wezen ons op roan.nl. Ook jongeren doen dit.’’

,,In het hoogseizoen is de wisselgraad hoog’’, zegt Mark. ,,Er zijn tien mobilhomes met de luxe van hotelkamers. We doen de bedden en de schoonmaak. Het stofzuigwerk is voor de man, de vrouw begint in de keuken. Zo gaan we achter elkaar aan. De klussen doe ik, hoewel Majlits goed is met geisers en verstopte doucheputten. We werken het hele jaar intensief samen. Ooit hebben we ontdekt dat we samen kunnen behangen zonder ruzie. Als dat lukt, kun je dit ook.’’

De tijd vliegt, zeggen ze. De geur van de zee, altijd op slippers lopen, dag na dag al dat zonlicht, de warmte, de wind. Majlits: ,,Wij beleven dat anders dan de gasten die hier twee weken zitten. Intensiever, denk ik. Heimwee? Nooit.’’

Mark en Majlits van Essen Campingmedewerkers
Lees meer
‘Thuis op de bank word je er niet gezonder op’

"‘Thuis op de bank word je er niet gezonder op’"

Gastvrij, gemoedelijk. Zo omschrijven Sietze en Wendy de sfeer op de camping waar zij een deel van de accommodaties beheren.

Italianen brengen grote delen van de dag door met lunchen en avondeten. Wendy: ,,Dan zitten ze aan lange tafels onder de platanen, eten en drinken in overvloed. We lopen langs en maken een praatje. Ze nodigen ons vaak uit.’’

Sietze: ,,We hebben het goed, we leven in vakantiesfeer. Het is wel heel anders dan thuis; het was wennen. Je bent 24/7 beschikbaar en gasten hebben je nodig. Er klemt een deur, er lekt een kraan, een kind moet naar de Eerste Hulp. Bovendien zit je zes maanden op elkaars lip, je moet iets van elkaar kunnen hebben.’’

Het ging halsoverkop, begin 2018. Wendy zag een oproep voor campingbeheerders. ,,Nu doen, straks zijn we te oud’’, zei Sietze. Ze solliciteerden, werden aangenomen en Wendy zegde haar baan op - ze werkte in de horeca. ,,Het opleidingsweekend was al geweest’’, vertelt ze, ,,dus we hebben alles al doende geleerd.’’

Ze zitten aan de diepblauwe Adriatische kust, in de delta van de Po. Soms fietsen ze door waterrijke natuurgebieden waar flamingo’s staan te relaxen. Wendy: ,,Vlakbij allemaal. We houden van die ruige paden langs het water en door de duingebieden. Volgend jaar weer? Ik denk het wel, we moeten nog evalueren.’’

Sietze, voormalig gemeenteambtenaar: ,,De eerste maand is het zwaar. Je moet alles op tijd op orde hebben, en ik ben een perfectionist. Sjouwen, waterpas stellen, bedrading leggen, gas, elektra en water aansluiten, reparaties uitvoeren, schoonmaken. Daarna komt het vooral aan op gasten het naar de zin maken. Wendy is daar goed in.’’

Geregeld eten ze aan het zonnige strand, een kilometer verderop. Het is genieten én werk, benadrukt Wendy. In de wijde omgeving haalt ze informatie op voor de Nederlandse gasten, en dan is het fijn dat ze al wat Italiaans spreekt. ,,Dat stellen de inwoners erg op prijs. En ik zit natuurlijk geregeld bij de kapper... Ook op de camping hebben we goed contact met de onderhoudsmensen en de leiding.’’

Sietze: ,,In de drukke eerste maand ging soms, heel soms, door me heen: ik had nu ook rustig thuis kunnen zitten. Aan de andere kant beseffen we goed dat je er thuis op de bank niet gezonder op wordt. Je kunt beter bezig blijven, actief met lichaam en geest.’’

Sietze en Wendy Kooistra Campingmedewerkers in Italië
Lees meer
En zelf heb je ook nog wel wat vakantie...

"En zelf heb je ook nog wel wat vakantie..."

Na mijn werkzame leven hadden mijn vrouw en ik samen besloten om rondreizen te gaan maken met de caravan. Lekker toeren door Europa, leek ons heerlijk! Gestart in Süd Tirol door naar het Gardameer. Daar aangekomen troffen wij heel goede bekenden. Zij waren er niet op vakantie maar aan het werk voor ROAN, het beheren van een aantal mooie bungalowtenten op een heel aardige camping. Dus toch ook wel wat vakantie... . Daar zijn wij in contact gekomen met het werk van een campingmedewerker-ster. Leek ons wel wat. Na contacten en gesprekken bij ROAN hebben wij onze eerste “test” gedaan, het beheren van een 27 tal Mobile Homes voor een termijn van drie maanden op een fantastische camping. Nu ruim zeven jaar later hebben wij geen moment spijt gehad dat wij gestopt zijn met rondtoeren door Europa met onze caravan. Het werk van campingmedewerker-ster is heel veelzijdig. Je beheert een aantal Mobile Homes, je maakt zelf de planningen en runt als het ware je eigen winkel. Je komt met mensen in aanraking uit veel andere landen, die na een lange en vaak vermoeiende reis een ding gemeen hebben: Vakantie op jouw Camping en bij ROAN! Het is telkens weer een geweldige uitdaging om de gasten direct bij de ontvangst het echte vakantie gevoel te kunnen geven. Begeleiding naar hun onderkomen, vaak voor hen een verrassing, rondleiden en de uitleg hoe het allemaal werkt en gaat. Dan de totale verzorging van de Mobile Homes, er zijn kleine en soms grote klusjes te doen, maar altijd leuk. Het contact met de gasten gedurende hun vakantie is altijd wel weer een belevenis op zich. Iedere dag houden wij een receptie uur in onze receptieruimte, beetje ingericht als VVV kantoor. Leuk om te adviseren bij de mogelijkheden van uitstapjes in de regio. Daarnaast ben je ook vaak het aanspreekpunt voor allerlei andere zaken die de gast bij jou kwijt wil. De dag voor vertrek, de tijdsafspraak maken voor de uitcheck en vertellen wat zij allemaal moeten doen. Alle gasten krijgen van ons bij aankomst een mooie schone Mobile Home en deze willen wij zo ook graag terug krijgen, lukt niet altijd en dan doen wij zelf even dat laatste stukje. Campingmedewerker-ster bij ROAN is een zelfstandige, leuke afwisselende baan op mooie kwalitatief zeer goede campings, ergens in Europa. En zelf heb je ook nog wel wat vakantie……
André & Wilma Smeeman
André en Wilma Smeeman Campingmedewerkers
Lees meer

""Deze baan biedt ons veel vrijheid, het geeft een fijn gevoel dat je van de camping een “eigen toko” maakt, de dingen op je eigen manier kunnen doen""

We zaten allebei in een baan waar we niet gelukkig van werden en besloten om op zoek te gaan naar een andere uitdaging. Werken in het buitenland sprak ons erg aan. We vonden de vacature van campingmedewerker en dat leek ons wel wat.

We besloten om eerst een half seizoen van 3 maanden te draaien en wel het 2e deel, kijken of we het leuk zouden vinden. Een half jaar is anders wel meteen heel veel. Het duurde even voordat we de routine te pakken hadden. Je moet de werkzaamheden natuurlijk eerst eigen maken en de taken verdelen. Je bent zo een paar weken verder.  

Maar het werk beviel ons goed. Het is erg gevarieerd, je hebt veel contact met gasten en geen dag is hetzelfde. Bepaalde dingen wel natuurlijk, zoals het uitchecken van de gasten, het schoonmaken van de accommodatie en het verhelpen van kleine technische problemen. Halverwege de middag begint het inchecken van de nieuwe gasten en dit duurt tot de avond. We proberen wel midden op de dag een rustmoment in te bouwen.

 

Deze baan biedt ons veel vrijheid, het geeft een fijn gevoel dat je van de camping een “eigen toko” maakt, de dingen op je eigen manier kunnen doen. Als er problemen zijn en je komt er zelf niet uit, dan krijg je goede technische ondersteuning van de regioteams en ook van kantoor. Het is goed geregeld , Roan heeft als organisatie jarenlange ervaring opgebouwd en weet wat ze doen. Je staat er niet alleen voor! Dat is ook waar Roan zich onderscheidt van andere organisaties. En ook belangrijk, er is wederzijds respect.

 

De waardering in ons werk halen we uit kleine dingen: een leuk gesprek met je gasten, kinderen die enthousiast zijn als ze je zien, na een dag hard werken weer blij zijn dat alles weer is gelukt en goed is verlopen. En als de gasten weer naar huis gaan en een fijne vakantie hebben gehad, geeft ons dat ook een goed gevoel.

 

Soms loop je tegen problemen aan, maar deze probeer je zo goed en snel mogelijk op te lossen. Hiervoor moet je wel eens je improvisatie vermogen aanspreken. Maar als het dan lukt, geeft dat veel voldoening.

 

Zo hebben we een paar jaar geleden een zware storm, een tornado meegemaakt op camping Union Lido. Er was heel veel schade, gelukkig geen gewonden. Het kostte weken om alles weer goed op de rit te krijgen, echt tropenweken waren dat. Maar wat een voldoening gaf het dat we het zware karwei hebben geklaard.

 

Door ons werk komen we in contact met veel mensen, zowel met gasten als collega campingmedewerkers en collega’s van het regioteam. Ook buiten de werkperiodes kom je elkaar tegen op leuke bijeenkomsten die Roan organiseert. Het is fijn om elkaar dan weer terug te zien, geeft een warm gevoel, het versterkt het groepsgevoel. Dat doet Roan goed!

 

Een baan als campingmedewerker is geschikt voor mensen die op zoek zijn naar een afwisselende baan in het buitenland op een vakantiebestemming. Mensen met een sociale instelling en die om kunnen gaan met hectiek. Want soms kan het hard werken zijn op een drukke aankomst en vertrek dag. Ons advies is om vooraf een gesprek aan te gaan met ervaren campingmedewerkers, zodat je vragen kunt stellen en een goed  beeld krijgt van de functie.

 

Wij raden deze baan aan!

Theo en Monique
Lees meer
Leuk om gasten een fijne vakantie te bezorgen!

"Leuk om gasten een fijne vakantie te bezorgen!"

Wij zijn Bert en Alda Kool, gepensioneerd en houden er van dingen te ondernemen en er op uit te trekken. Bert heeft als achtergrond een baan in de zorg en Alda in de administratieve sector.
We hebben hierdoor al veel ervaring met het werken en omgaan met mensen.

De afgelopen jaren hebben we voor Roan gewerkt op camping Eden. Vrienden van ons, al jaren campingmedewerkers van Roan, hebben ons enthousiast gemaakt voor het werk. We kregen wel zin in dit avontuur, maar wilden wel vóór we er aan begonnen, eerst kijken hoe het er op de camping aan toe gaat.
Dus zijn we een weekje gaan kijken bij onze vrienden, die campingmedewerkers waren voor Roan op camping Le Capanne. Zo kregen we een beeld  van het leven van Roan campingmedewerkers.
De beslissing werd gemaakt om ook voor Roan aan de slag te gaan.  Het huurhuis werd opgezegd, de spullen gepakt en op naar het buitenlandse avontuur.

Het eerste jaar hebben we wel hulp gehad van het ondersteunende team Karin en Wilfred, want 32 eenheden is dan toch best wel pittig en weet je even niet waar je moet beginnen.
Na ongeveer 1 ½ maand hadden we het ritme te pakken en kenden we de accommodaties door en door.

De dag begint met het uitchecken van de gasten, meestal hebben ze een fijne vakantie gehad en nemen ze afscheid met een blij en tevreden gevoel. Onze dag begint dan goed!
Dan gaan we aan de slag met het in orde maken van de accommodaties voor de volgende gasten, schoonmaken hoort daar ook bij. Je wilt tenslotte dat een volgende gast ook tevreden de accommodatie binnenkomt en blij verrast is dat het zo schoon is. We proberen klaar te zijn rond het middaguur, dan gaan we even lunchen.

Soms zijn er gasten die al vroeger aankomen en vragen of de accommodatie al klaar is. Als dit het geval is, brengen we de gasten naar hun onderkomen. Dit wordt erg gewaardeerd, zeker als ze een vermoeiende reis achter de rug hebben. En blije gezichten, daar doen we het voor.

Na 15.00 uur gaan we bij de receptietent de aankomsten afwachten. We ontvangen de gasten met een drankje en brengen ze naar hun accommodatie. Soms is de plek niet helemaal naar wens, maar we proberen dit dan op te lossen door onze planning aan te passen en zo de klant toch tevreden te stellen. Dit wordt altijd erg gewaardeerd. Ook tot ‘avonds laat komen gasten soms aan, ook dan worden ze persoonlijk door ons naar hun accommodatie gebracht. Dat extra stukje persoonlijke aandacht, vinden de gasten erg fijn.

Het leuke aan het werk is het internationale karakter, je krijgt gasten uit verschillende Europese landen. We spreken vaak hun taal ,wat de gasten meteen op hun gemak stelt. Ook is het leuk om de gasten een fjine vakantie te bezorgen. Leuk is ook om op naastgelegen campings contact te hebben met Roan collega’s. Je helpt elkaar, kunt ervaringen uitwisselen en samen eten. Zo is er een paar keer een gezamenlijke barbecue georganiseerd, was erg gezellig.

Het werk is wel vaak aanpoten, maar je kunt de werkzaamheden zelf indelen en hebt daarin veel vrijheid. Wel fijn als je zelf handig bent en van klussen houdt, anders is het een moeizame taak. Je zult op bepaalde momenten tussenoplossingen moeten vinden, voordat je het regioteam inschakelt.De waardering die je in dit werk krijgt van de gasten is waarvoor je het doet.
Kinderen die je tekeningen brengen en iedere keer zwaaien als je langs komt.

Gasten die je een flesje wijn komen brengen, omdat ze zo tevreden zijn en genieten van hun vakantie. Één keer had een klein kind een splinter in de teen. Ze zouden eigenlijk naar het ziekenhuis moeten om deze eruit te laten halen, ware het niet dat Bert, met zijn verpleegkundige achtergrond deze kon verwijderen. De dankbaarheid van de ouders en natuurlijk ook het kind was groot.

We werken graag voor Roan. De accommodaties zijn van goede kwaliteit, mensen zijn vaak blij verrast als ze de accommodatie betreden. De hulp die je krijgt van het regioteam, is ook erg fijn. En het feit dat Roan werkt met wat oudere campingmedewerkers met levenservaring, vinden we een pluspunt. Dit is bij andere organisaties wel anders. Ook de 4 wisseldagen is fijn, zo kun je op zondag lekker even bijkomen.
We kijken uit naar onze nieuwe bestemming, camping Domaine de la Noguière bij Le Muy in Zuid Frankrijk.

Maar eerst naar de instructie dag , ook altijd gezellig, voordat het seizoen begint!

Groeten van Bert en Alda Kool

Bert en Alda Kool camping Domaine de la Noguière in Frankrijk
Lees meer
Roan is goed voor zijn gasten en voor zijn personeel

"Roan is goed voor zijn gasten en voor zijn personeel"

Wij zijn Fred en Ria en nu 2 jaar werkzaam voor Roan op camping Bella Italia aan het Gardameer. Fred is al met pensioen en samen hadden we al een paar jaar het idee om een baan te zoeken in de recreatieve sector.

We hadden de vacature voor de functie van beheerderskoppel op een camping al een paar keer voorbij zien komen, ook van andere organisaties. Via via kwamen we in contact met ervaren campingmedewerkers van Roan, die ons goed hebben geïnformeerd over wat de functie allemaal inhield. We kregen het idee dat onze ervaring, Fred als brandweerman en ik werkzaam in een management en administratieve functie, heel goed van pas zou kunnen komen. Ook hebben we het instructieboek, waar veel procedures en werkwijzen in vermeld staan, een paar keer goed doorgelezen. Dit alles bleek in de praktijk van grote waarden.

Wel is de ervaring per camping  verschillend. Wij staan op een grote camping, waar de accommodaties ver uit elkaar liggen en de afstanden groot zijn. Op een wissel dag met veel vertrekkende en aankomende gasten is het hard werken. Ook zwaar lichamelijk werk, door het vele schoonmaken en bijvoorbeeld gasflessen wisselen. En je fietst veel op zo’n dag.

De gasten waarderen het zeer dat ze bij aankomst en vaak warm weer voorzien worden van een koud drankje. We informeren ze over de camping en brengen ze persoonlijk naar hun accommodatie waar we ze uitleg geven over de inventaris, zoals airconditioning en TV. Als gasten bedlinnen en handdoeken hebben bijbesteld, dan ligt dit al in de accommodatie klaar. Dit wordt als een goede service gezien en dat laat de klant ook blijken. Dat vinden we fijn. Daar onderscheid Roan zich in van andere touroperators, klanten hebben dit bij andere organisaties nog niet meegemaakt zeggen ze.

Vaak rijden we een rondje over de camping en worden dan door gasten aangesproken. Zo heb je vaak leuke gesprekken, mensen zijn tevreden en spreken hun waardering uit. Of ze hebben vragen, waar je dan graag antwoord op geeft. De gasten geholpen en tevreden en wij blij dat we hebben kunnen helpen. Er is wel een dagelijks receptie uurtje, maar niet veel gasten maken daar gebruik van. Dan is het fijn dat je tijdens zo’n rondje maken de gasten toch echt even spreekt. En je voelt dan de voldoening van je werk. Bij het weggaan is er vaak een warm en dankbaar afscheid. De gasten hebben een fijne vakantie gehad en gaan tevreden naar huis. De kinderen gaan ons missen zeggen ze en hebben een tekening voor ons gemaakt. Dit ontroert je,  de receptietent hangt vervolgens vol met tekeningen!

We werken graag voor Roan op camping Bella Italia, ook met de andere campingmedewerkers van onze organisatie. Je hebt plezier, je steunt elkaar en dat is fijn. En als we een probleem hebben wat we niet kunnen oplossen dan schakelen we het regioteam in of we bellen naar kantoor. We voelen ons zeer verbonden met de organisatie. Roan is goed voor zijn gasten en voor zijn personeel. Ook het feit dat het een kleinschalige organisatie is met korte lijnen vinden we fijn. Net een grote familie.

Als campingmedewerker moet je een doorzetter zijn, hard willen werken en tegen stress kunnen. Daarnaast houden van het campingleven, klantgericht zijn en graag met mensen om willen gaan. Je zult een balans moeten zien te vinden tussen genieten en werken, dan wordt het genieten groter dan het werken. En initiatief durven nemen, hulp vragen als je dit nodig hebt, je collega’s helpen je graag.

Wij gaan een heel seizoen weer naar camping Bella Italia, dus wie weet tot ziens!

Fred en Ria Camping Bella Italia in Italië
Lees meer

"Kunnen niet wachten tot we terug gaan! "

Zijn zojuist een week terug van opnieuw een superseizoen in de Ardeche, camping Ranc Davaine. Drie jaar geleden zijn wij begonnen bij Roan, een jaar Gardameer Italië en nu twee seizoenen Ardeche Frankrijk. Het eerste jaar heb je geen idee wat erop je afkomt, maar we hebben het gewoon laten gebeuren. Hebben een super eerste seizoen gehad op Altomincio, maar hoorden dat het volgende seizoen er een camping in de Ardeche vrij kwam. Onze droomplek!

Wij beheren hier 41 accomodaties van tenten tot suprème,s wat een behoorlijk aantal is. Het werk start in het seizoen met veel schoonmaken en de nodige reparaties, waardoor je ruim van te voren op de camping start. Eind april je eerste gasten en vanaf die dag drie wisseldagen per week, nu wordt het gewoon een vast ritueel. Dit ritueel zit hem vooral in het administratie, ontvangen van de gasten, dagelijks een uur receptie met de hier uit voortkomende werkzaamheden (reparaties ed.), uitchecken en de mobiles/ tenten weer op orde brengen voor de volgende gasten. Lijkt eentonig maar door de vele gasten die in een seizoen voorbij komen is het een uitdagende baan.
Het receptie uur is ervoor de gasten voor vragen en het melden van evt. reparaties. Deze vragen kunnen van alles zijn, het weer, marktjes, restaurants van alles over de omgeving, huisarts enz. De rest van de dag ben je telefonisch bereikbaar maar spreken de gasten je aan over van alles en nog wat. Hebben wij geen probleem mee maar geven wel onze privacy aan zondig.
Aankomsten worden ontvangen met een drankje en wie geven uitleg over de omgeving zoals, pinautomaat, winkels , receptie tijden, niet onbelangrijk WIFI vaak het eerste wat men tegenwoordig vraagt

Martin en Bram Le Ranc Davaine in Frankrijk
Lees meer

"Het leuke is dat bijna iedereen het fijn vindt om je te zien"

De laatste drie jaar hebben wij als troubleshooters gewerkt in plaats van campingmedewerker.
Als je van afwisseling houdt, goed bent in het oplossen van problemen en er geen probleem mee hebt om zo ergens in te springen, kunnen wij dit aanbevelen. Wij zijn de volgende situaties allemaal tegengekomen: helpen bij de opstart van een camping, helpen met de "zware" spullen zoals het op zijn plek zetten van een koelkast en tentkastje, het schoonmaken van mobile homes, invallen voor vakantie, overnemen bij ziekte, nieuwelingen wegwijs maken, nieuwe caravans startklaar maken, een helpende hand geven als het even niet gaat ergens en alles wat er nog meer kan gebeuren. En zo kun je goed een seizoen doorbrengen. Het leuke is dat bijna iedereen het fijn vindt om je te zien komen en als alles weer loopt, vinden ze het ook weer fijn als je gaat! Belangrijk is dat je je flexibel opstelt en niet bang bent om de handen uit de mouwen te steken, dan kunnen we het je zeker aanraden om als troubleshooter te gaan werken.

Jack van Geel en Marja Demper Troubleshooter
Lees meer

"We hebben het enorm naar onze zin"

Hallo,

Wij zullen ons even voorstellen... Wij zijn John en Ingrid Raaphorst, 51 en 60 jaar, sinds 8 jaar werkzaam aan de Adriatische kust waarvan nu al weer 7 jaar voor Roan / Go4camp.
Toen wij begonnen met dit werk in 2010, toen nog voor een andere organisatie, hadden wij geen idee wat dit werk inhield, sterker nog... we hadden nog nooit een camping van “binnen” gezien!
Het beviel ons al vrij snel heel goed.. zelfs zo goed dat we er ons werk van hebben gemaakt.
Op dit moment zitten we op het einde van het zesde seizoen op camping San Francesco in Caorle.

Alles begint natuurlijk met een sollicitatiegesprek. Nadat je bent aangenomen volgt er een zeer leerzame instructiedag. Hier ontmoet je dan ook je nieuwe collega's, uit het “veld “, van kantoor en ook de diverse ondersteunende regioteams en kwaliteitsmedewerkers. En eerlijk is eerlijk, altijd in een goede en ontspannen sfeer.

En dan.... aan de slag op je eigen camping....altijd spannend...tis allemaal nieuw......
De montage periode begint, oftewel alle accommodaties moeten klaar gemaakt worden voor het seizoen. Een pittige klus, maar indien nodig met ondersteuning van het regioteam/ kwaliteit medewerkers/ kantoor, komt het helemaal goed. Het is ook gewoon heel leuk om te zien dat een camping na de winter weer tot leven komt!

Dan toe werken naar één van de spannendste dagen , namelijk de aankomsten van de eerste gasten.... het is altijd even wennen, ook nog steeds voor ons, maar al snel vind je je weg daarin.
Vanaf dit moment begint wat wij zo leuk vinden aan het werk, ervoor zorgen dat de gasten een onvergetelijke vakantie hebben en daarin zijn wij als beheerders heel belangrijk.
Het gastenseizoen is een periode waarin van alles te doen is, planningen maken, het onderhouden van contacten met de gasten, de camping, regioteam en kantoor en natuurlijk zorgen dat alles voor elkaar is. Wat wij heel prettig vinden binnen Roan / Go4camp, is dat alle contacten snel en soepel verlopen.
De wissel/aankomstdagen zijn druk maar aan het einde van de dag, als iedereen weer tevreden in zijn accommodatie zit, kun je weer terugkijken op een meestal geslaagde dag... het blijft voor ons altijd weer een leuke uitdaging.

Al met al een veelzijdige en zelfstandige baan, met veel vrijheid en die je voor ons gevoel, naar eigen inzicht met behulp van een aantal richtlijnen op een leuke manier kan uitvoeren.
Wat ons betreft een leuke job bij een leuke en goede werkgever.
En meestal zijn de gasten goed gehumeurd, vakantiestemming, goed weer, vaak beter als thuis en laten we wel zijn..... de pizza's smaken in Italië toch het beste he!
Wat ons betreft allemaal pluspunten, we hebben het enorm naar onze zin en dat zal voorlopig zo blijven!

Groetjes uit Italië
Ciao

Ingrid en John.

 

John en Ingrid Raaphorst San Fransesco in Italië
Lees meer

""Het werken met mensen, veel buiten zijn, vaak mooi weer en andere culturen zijn allemaal redenen waarom we dit werk zo leuk vinden!""

 

 

Door positieve verhalen van een oud collega die voor Roan werkte, zijn Marjo en ik ook aangestoken met het campingmedewerker virus. Doordat ik met de Vut ging en Marjo haar werk als freelancer zelf kon indelen, besloten we om 3 maanden voor Roan aan de slag te gaan.

Onze eerste camping was camping Bella Austria in Oostenrijk. We hadden geen verwachtingen, het was een groot avontuur waar we in gesprongen zijn. Aan de ene kant heel leuk, aan de andere kant ook spannend. Je bent tenslotte verantwoordelijk voor de mensen die in de Roan accommodaties verblijven. Het duurt ongeveer 2 weken voordat je er in zit, gewend bent aan de omgeving en dat je de tenten netjes hebt. Het is even wennen.

 

Het werken met mensen, veel buiten zijn , vaak mooi weer in het buitenland en andere culturen, zijn allemaal redenen waarom we dit werk zo leuk vinden. Het is ook hard werken, veel schoonmaken en soms lange dagen maken. Op wisseldagen willen mensen wel eens vroeg vertrekken, dan begint je dag vroeg. En de laatste gasten komen s ávonds aan, daar wacht je dan op. Marjo en ik doen alles samen dat werkt voor ons goed.

 

Op de niet wisseldagen gaan we er op uit, even weg van de camping, leuke plaatsjes bezoeken, dingen bekijken. Dat vinden we fijn, zo kom je even los van je werk en de gasten. Gasten blijven je soms aanspreken als ze je zien, dan voel je je niet echt vrij. We lopen vaak s ’avonds een rondje op de camping langs de gasten. We merken dat de gasten dit prettig vinden. Je bent aanwezig, maar niet tè. Eigenlijk onopvallend aanwezig zijn, dat ze weten dat je er bent en dat ze op je kunnen rekenen.

Dat wordt erg gewaardeerd.

Ook vragen we de gasten naar hun ervaring als ze ergens heen zijn geweest.

Zo horen we hun ervaring en kunnen dit weer doorgeven aan andere gasten.

 

De voldoening is toch iedere keer weer dat je het na een drukke wissel dag weer hebt gefikst.

Alles is netjes en schoon, alles op tijd af en iedereen tevreden.

Je houdt zelf een bepaald ritme aan, maar er kan van alles gebeuren, waardoor je van je ritme af moet wijken. Iedere dag is daardoor anders en nooit saai!

 

Je maakt ook wel eens iets bijzonders mee. Zo hadden we op camping Bella Austria een jong stel op motoren, er was een leuke klik. Zij vroegen aan ons waar we het volgende jaar naartoe gingen en hebben hun vakantie ook daar geboekt. Of een kindje wat naar een arts moest met zijn ouders en wij in de tussentijd op het andere kindje van het gezin hebben gepast. Daar ontstond ook een bepaalde band met de ouders.

 

Het fijne aan de organisatie Roan is dat ze een goede back up bieden aan hun campingmedewerkers.

Zowel back up van kantoor als van de regioteams. Er wordt heel snel gereageerd, dat is wel anders bij andere organisaties. En na de werkperiode worden leuke bijeenkomsten door Roan georganiseerd. Deze zijn altijd heel leuk, worden steeds gezelliger en voelt als een soort familie. Een familie waarvan je steeds meer familieleden leert kennen en daardoor steeds groter wordt.

 

Voor nieuwe campingmedewerkers hebben we wel een paar tips. Ten eerste laat je niet gek maken, rust zal je helpen, maar af en toe moet er wel hard gewerkt worden. Je gaat een avontuur aan, dus je moet wel van avontuur houden. Daarnaast is het fijn als je handig bent en met mensen om kunt gaan, een mensenmens.

 

We kijken weer uit naar het nieuwe seizoen. Het is voor het eerst dat we naar dezelfde camping teruggaan. Maar iedere keer is het een nieuw avontuur. We hebben er zin in!

Gerrit en Marjo Westerik
Lees meer